အိုင္စီတီကို ပညာေရးတြင္ အသုံးျပဳရန္ စီစဥ္ျခင္းသည္
ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံျခင္း ျဖစ္သည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ မ်ဳိးဆက္သစ္တို႔အတြက္
အုတ္ျမစ္ခ်ျခင္းဟုလည္း ေျပာႏိုင္သည္။ ဖြံ႕ၿဖဳိးတိုးတက္သည့္
ႏိုင္ငံမ်ားျဖစ္ေသာ ကေနဒါ၊ ၿဗိတိန္ႏွင့္ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုတို႔တြင္
ေက်ာင္းသားမ်ား ကြန္ပ်ဴတာ ကိုင္သုံးႏိုင္မႈႏႈန္းက ၁၀ အခ်ဳိး ၁ ျဖစ္သည္။
ေက်ာင္းသား ၁၀ ဦးတိုင္း ကြန္ပ်ဴတာတစ္လုံး ကိုင္ေဆာင္ႏိုင္သည့္ သေဘာျဖစ္သည္။
ကြန္ပ်ဴတာ သုံးႏိုင္႐ုံမက အင္တာနက္ သုံးႏိုင္ရန္လည္း သူတို႔ အစိုးရမ်ားသည္
ေက်ာင္းမ်ား၌ ဆက္သြယ္ေရး Bandwidth အျမင့္ဆုံးရရန္ စီစဥ္ေပးထားသည္။
ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ကြန္ပ်ဴတာ ထားေပးလိုက္႐ုံျဖင့္ တာဝန္ေက်ၿပီဟု မမွတ္ယူသင့္ပါ။ နည္းပညာကို အသုံးျပဳၿပီး သင္ၾကားမႈ၊ သင္ယူမႈ လုပ္ငန္းကို ထိေရာက္စြာ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္ေစရန္ ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ပညာလမ္းေၾကာင္းတြင္ ပညာသက္သက္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္သည့္ တစ္ဖက္ပိတ္ လမ္းေၾကာင္း ျဖင့္သြားလွ်င္လည္း မေအာင္ျမင္ႏိုင္ပါ။ ပညာေရး ဆိုသည္မွာ စီးပြားေရး၊ ႏိုင္ငံေရး၊ လူမႈေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈ အားလုံးႏွင့္ အံဝင္ခြင္က် ျဖစ္ေစရန္ ဆက္စပ္ အေကာင္ အထည္ေဖာ္ၿပီး လမ္းဖြင့္ေပးႏိုင္ရမည္ ျဖစ္သည္။
ႏိုင္ငံတြင္ မူဝါဒ ခ်မွတ္သူမ်ားက အေကာင္းဆုံး မူဝါဒမ်ား ခ်မွတ္ထားသည္ဆိုေစ ထိုမူဝါဒမ်ားကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေပးမည့္ လူေကာင္းမ်ားလည္း ရွိရမည္။ လူေတာ္လူေကာင္းမ်ားသည္ မိုးေပၚက က်မလာႏိုင္ေပ။ မိုးက်ေရႊကိုယ္မ်ား သက္သက္ျဖင့္လည္း တိုင္းျပည္ ေကာင္းစားေရး အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္မည္ မဟုတ္ေပ။ ဟာ့ဒ္ဝဲ၊ ေဆာ့ဖ္ဝဲ ပညာရွင္မ်ားသည္ ကိုယ့္ တီထြင္မႈမ်ားကို စူးစိုက္ လုပ္ေနၾကရသျဖင့္ ႏိုင္ငံေရး မူဝါဒမ်ားကို စိတ္ဝင္စားမည္ မဟုတ္ေပ။ သူတို႔ကို ပညာေရးဆိုင္ရာ မူဝါဒမ်ား ေရးဆြဲခိုင္းမည့္အစား ပညာသင္ၾကားေရးတြင္ ထိေရာက္ေစမည့္ ဟာ့ဒ္ဝဲ ဒီဇိုင္းႏွင့္ ေဆာ့ဖ္ဝဲမ်ားကို ေရးခိုင္းျခင္းက တိုင္းျပည္အတြက္ ပိုၿပီးအက်ဳိးရွိမည္ ျဖစ္သည္။
ဖြံ႕ၿဖဳိးဆဲႏိုင္ငံမ်ားသည္ စိန္ေခၚမႈ ႏွစ္ရပ္ကို အၿမဲ ရင္ဆိုင္ေနၾကရသည္။ ပထမစိန္ေခၚမႈမွာ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ ရင္းျမစ္မ်ားျဖစ္သည့္ ဟာ့ဒ္ဝဲ ပစၥည္းရရွိ သုံးစြဲႏိုင္မႈ ခက္ခဲျခင္း ျဖစ္သည္။ ဥပမာ- ကြန္ပ်ဴတာ သုံးလွ်င္ ထိေရာက္ မွန္းသိေသာ္လည္း သုံးစရာ ကြန္ပ်ဴတာဝယ္ရန္ ပိုက္ဆံ မရွိ၊ အစိုးရကလည္း စိုက္ထုတ္ သုံးစြဲမေပးႏိုင္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ေဖာင္စီးရင္း ေရငတ္ ေနၾကရသည့္ သေဘာျဖစ္သည္။ ဒုတိယစိန္ေခၚမႈမွာ မူဝါဒေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ တိုင္းျပည္တြင္း ဆုံးျဖတ္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ ရွိသူမ်ားက အနာဂတ္ကို ေမွ်ာ္မၾကည့္ႏိုင္ျခင္း၊ ပညာေရး အသုံးစရိတ္ထက္ စစ္ေရး အသုံးစရိတ္မ်ားကို ပိုသုံးေနရျခင္း၊ အနာဂတ္ ပညာေရးကို အိုင္စီတီျဖင့္ အေျခ မခ်ႏိုင္ျခင္းတို႔သည္ ဖြံ႕ၿဖဳိးဆဲ ႏိုင္ငံမ်ားအတြက္ အဓိက အားနည္းခ်က္မ်ား ျဖစ္သည္။
ဖြံ႕ၿဖဳိးဆဲ ႏိုင္ငံမ်ားရွိ မူဝါဒ ေရးဆြဲသူမ်ားသည္ ပညာေရးတြင္ အိုင္စီတီကို ထည့္သြင္း အသုံးျပဳႏိုင္ေရး အတြက္ နည္းလမ္းေပါင္းစုံ ရွာႀကံႏိုင္ရန္ လိုပါသည္။ နည္းလမ္း ရွာႀကံျခင္းအျပင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံျခင္းကလည္း လိုအပ္သည္။ ပညာေရးတြင္ အိုင္စီတီကို ထည့္သြင္း အသုံးျပဳခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ပညာေရး လမ္းေၾကာင္း ေျပာင္းသြားသည့္ ႏိုင္ငံေပါင္းမ်ားစြာ ရွိပါသည္။ ယခုမွ စတင္ လုပ္ေဆာင္ရန္ အႀကံရသူမ်ား အေနႏွင့္ ထိုႏိုင္ငံမ်ား ျဖတ္သန္းခဲ့ရသည့္ အိုင္စီတီ ပညာေရးလမ္းေၾကာင္းကို အေတြ႕အႀကံဳမ်ား ယူရန္ သြားေရာက္ ေလ့လာၿပီး ကိုယ့္ႏိုင္ငံ ကိုယ့္လူမ်ဳိးႏွင့္ လိုက္ေလ်ာ ညီေထြျဖစ္ေစႏိုင္ေသာ စနစ္မ်ားကို အတုယူ လုပ္ေဆာင္သင့္ပါသည္။ ပညာေရးတြင္ အိုင္စီတီေၾကာင့္ ေျပာင္းလဲသြားရသည့္ ႏိုင္ငံမ်ားထဲမွ ခ်ီလီႏိုင္ငံကို ဥပမာ ျပလိုပါသည္။ ခ်ီလီတြင္ “Enlaces” ဆိုသည့္ ပေရာဂ်က္ကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ၾကသည္။ Enlaces ဆိုသည္မွာ အဂၤလိပ္လို “Links” ဟု အဓိပၸာယ္ ရသည္။ အျခားႏိုင္ငံမ်ားတြင္လည္း ပေရာဂ်က္ေပါင္း မ်ားစြာရွိႏိုင္သည္။ ေလ့လာရန္လိုသည္။
ပညာျဖင့္ တည္ေဆာက္ထားေသာ လူ႔ေဘာင္ တစ္ခုကို ေႂကြးေၾကာ္ၿပီး မတည္ေဆာက္ႏိုင္ေပ။ လက္ေတြ႕ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ျခင္းျဖင့္သာ ေအာင္ျမင္ႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ “ပညာေရးျဖင့္ ေခတ္မီ ဖြံ႕ၿဖဳိးတိုးတက္ေသာ ႏိုင္ငံသစ္ဆီသို႔” စကားသည္ ၾကားေကာင္းေအာင္ ေအာ္ၿပီး လက္ေတြ႕ အေကာင္အထည္ မေဖာ္ႏိုင္သျဖင့္ ပညာေရး ေအာက္က်ေနာက္က် ျဖစ္ေနရသည္မွာ အထင္အရွား ျဖစ္ပါသည္။ ပညာေရး တိုးတက္ေအာင္ လုပ္မည္ဟု ေႂကြးေၾကာ္ၿပီး ကြန္ပ်ဴတာ မေျပာႏွင့္ ဂဏန္း ေပါင္းစက္ကိုပင္ မသုံးတတ္ေသးေသာ ဆရာမ်ားျဖင့္လည္း လမ္းေၾကာင္း တည့္ေစရန္ပင္ မနည္းႀကဳိးစား ၾကရေပ လိမ့္မည္။
ေက်ာင္းသားမ်ားကို အိုင္စီတီ အသုံးျပဳေစခ်င္လွ်င္ ဆရာမ်ားကို ဦးစြာ သင္ေပးရလိမ့္မည္။ ဆရာက ေက်ာင္းသားထက္ပိုၿပီး ကြၽမ္းက်င္မွ တပည့္ ျဖစ္သူကလည္း ႐ိုေသေလးစားမည္။ စာသင္ခန္း၊ ေက်ာင္းႏွင့္ သင္ၾကားေရး စနစ္တို႔သည္ အိုင္စီတီျဖင့္ သြက္လက္ေနေစရမည္။ ေက်ာင္းတြင္ လိုအပ္သည့္ ပညာဆိုင္ရာ ရင္းျမစ္မ်ား အားလုံးကို ရရွိႏိုင္ေစရမည္။ မိသားစု အလိုက္ ဝင္ေငြ နည္းသျဖင့္ အိုင္စီတီကို မသုံးႏိုင္လွ်င္ ေက်ာင္းက သုံးႏိုင္ေအာင္ စီစဥ္ေပးရမည္။ ေက်ာင္းသည္ ဆရာႏွင့္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းႏွင့္မိဘ၊ ေက်ာင္းႏွင့္ ေက်ာင္းသားအားလုံး အျပန္အလွန္ ခ်ိတ္ဆက္ ေပးႏိုင္သည့္ ဗဟိုဆုံရပ္ တစ္ခုျဖစ္ရန္ လိုသည္။ မိဘက ေက်ာင္းကို မလာဘဲ ဆရာႏွင့္ဆက္ဆံႏိုင္သည့္ နည္းလမ္းမ်ား ရွိပါသည္။ ေက်ာင္းသားက ေက်ာင္းသို႔ မသြားလည္း ဆရာႏွင့္ ဆက္သြယ္ ထိစပ္ႏိုင္သည့္ နည္းလမ္းမ်ား ရွိပါသည္။ ယင္းတို႔ကို အိုင္စီတီကသာ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေပးႏိုင္သည္။
အိုင္စီတီကို ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ထိေရာက္စြာ အသုံးျပဳႏိုင္ေရးအတြက္ အစိုးရ အေနျဖင့္ ပထမဦးဆုံး ထူေထာင္ေပးရမည့္ လုပ္ငန္းမွာ ကြန္ပ်ဴတာမ်ား ျဖစ္သည္။ ကြန္ပ်ဴတာၿပီးလွ်င္ အင္တာနက္ သုံးႏိုင္ခြင့္ အတြက္ လိုအပ္သည့္ လိုင္းမ်ားကို တိုးခ်ဲ႕ တပ္ဆင္ေပးရမည္။ ပညာေရးတြင္ ထိုကုန္က် စရိတ္မ်ားကို စိုက္ထုတ္ျခင္းသည္ ျပန္ရႏိုင္ကိန္း မရွိေသာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား ျဖစ္သည္ဟု ဆိုႏိုင္ေသာ္လည္း ႏိုင္ငံအနာဂတ္အတြက္ ေသခ်ာသည့္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား ျဖစ္သည္။
နည္းပညာ ပစၥည္းမ်ားသည္ ေစ်းေပါစြာ သုံးႏိုင္သည့္ အေနအထားတြင္ မရွိေသးေပ။ သုံးႏိုင္လွ်င္ အက်ဳိးရွိမွန္း သိလ်က္ ေငြေၾကး မတတ္ႏိုင္သျဖင့္ မသုံးၾကရသည့္ ႏိုင္ငံမ်ားလည္း ရွိသည္။ ပစၥည္းရွိ၊ ဆရာရွိ၊ ေက်ာင္းသားရွိၿပီး နည္းပညာမရွိ သို႔မဟုတ္ နည္းပညာ မသိသျဖင့္ မသုံးႏိုင္လွ်င္လည္း ပန္းတိုင္ေရာက္ရန္ အလွမ္းေဝးလိမ့္မည္။
ပညာေရးတြင္ အိုင္စီတီဆိုင္ရာ မူဝါဒမ်ားခ်မွတ္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရာ၌ ေရရွည္။ေရတို စီမံကိန္း မ်ားျဖင့္ အစိုးရက ေရးဆြဲေပးရသည္။ အစိုးရ ေရးဆြဲသည့္ စီမံကိန္းမ်ားသည္ စာ႐ြက္ေပၚတြင္သာရွိၿပီး လက္ေတြ႕အေကာင္အထည္မေပၚ (အေကာင္ အထည္ မေဖာ္) မည္ကို စိုးရိမ္ရပါသည္။ သတ္မွတ္ကာလတြင္ ေအာင္ျမင္မႈ ရွိရန္မွာ လိမ္ညာထားသည့္ စာရင္းဇယားမ်ားျဖင့္ အလုပ္ မျဖစ္ႏိုင္ေပ။ အိုင္စီတီကို ပညာေရးတြင္ ေပါက္ေျမာက္ ေအာင္ျမင္ေစရန္ လုပ္ေဆာင္မည္ ဆိုလွ်င္ ရလဒ္ကို ပိုင္းျဖတ္ရန္ လိုသည္။ လုပ္ငန္းအေပၚ တာဝန္ယူမည့္သူမ်ား လိုသည္။ အေကာင္အထည္ ေဖာ္သည့္ အဖြဲ႕၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ပိုင္းျဖတ္ ေဝဖန္သုံးသပ္ ႏိုင္ရမည္။ လုပ္ငန္းကို စတင္ေဆာင္႐ြက္စဥ္ ကတည္းက ယုံၾကည္ေလာက္သည့္ အဖြဲ႕အစည္း လက္အတြင္းသို႔ မအပ္လွ်င္ အသုံးျပဳရန္ သတ္မွတ္ထားသည့္ ေငြေၾကးမ်ားသည္ သဲထဲေရသြန္သလို ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။
အိုင္စီတီကို ၁၉၈၀ ျပည့္ႏွစ္ ေလာက္ကတည္းက ဖြံ႕ၿဖဳိးသည့္ ႏိုင္ငံႀကီးမ်ားသည္ ပညာေရးတြင္ အသုံးျပဳခဲ့သည္။ အထူးသျဖင့္ သူတို႔ ပညာေရးတြင္ တကၠသိုလ္ဝင္ K-12 အဆင့္ ေလာက္တြင္ အိုင္စီတီကို မျဖစ္မေန သုံးရန္ စီစဥ္ေပးခဲ့ၾကသည္။ ဖြံ႕ၿဖဳိးတိုးတက္သည့္ ႏိုင္ငံႀကီးတိုင္းတြင္ အိုင္စီတီကို တပ္ဆင္ အသုံးျပဳရာ၌ ေအာင္ျမင္သည္ဟု မေျပာႏိုင္ေပ။ မေအာင္ျမင္ရသည့္ အေၾကာင္းရင္းမ်ားကို ဆန္းစစ္ရာတြင္ ေအာက္ပါအခ်က္မ်ားကို ေတြ႕ရသည္။
ခ်ီလီႏိုင္ငံတြင္ အိုင္စီတီကို ပညာေရးတြင္ အသုံးျပဳႏိုင္ရန္အတြက္ Enlaces စီမံကိန္းျဖင့္ အေကာင္ အထည္ ေဖာ္ခဲ့ေၾကာင္း အထက္တြင္ ဆိုခဲ့ပါသည္။
Enlaces စီမံကိန္းကို ၾကည့္ၿပီး ပညာေရးတြင္ အိုင္စီတီျဖင့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမည္ဆိုပါက-
- ပညာေရးတြင္ ေအာက္ေျခမွ အထက္အားလုံးကို တစ္ၿပဳိင္တည္း ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲျခင္း၊ သင္႐ိုး ညႊန္းတမ္းမ်ားကို အိုင္စီတီ အေျခခံၿပီး ျပန္လည္ ျပဳျပင္ ေရးဆြဲျခင္း၊ ေက်ာင္းအုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ စီမံခန္႔ခြဲေရး အတြက္ ကြၽမ္းက်င္ ပညာရွင္မ်ား ငွားရမ္းျခင္း၊ ဆရာမ်ားကို အိုင္စီတီ သင္တန္းမ်ားေပးျခင္း၊ စာသင္ခန္း အတြင္း အိုင္စီတီ သုံးရန္ ေလ့က်င့္ေပးျခင္း
- စာသင္ခန္း တစ္ခန္းလွ်င္ ေက်ာင္းသား ၄၀ မွ ၅၀ အထိ လက္ရွိ သင္ေနရသျဖင့္ ထိေရာက္မႈ မရွိႏိုင္ေပ။ သင္ၾကားခ်ိန္ကိုလည္း တိုးျမႇင့္ၿပီး အိုင္စီတီကို ေလ့က်င့္ေပးရန္ အခ်ိန္မရွိ။ ထိုအားနည္းခ်က္မ်ားကို ျပဳျပင္ရန္ လိုအပ္ျခင္း၊ ဆရာေက်ာင္းသား၊ စာသင္ခန္း အခ်ဳိးမ်ားကို ေလွ်ာ့ခ်ရန္ လိုျခင္း
- ေက်ာင္းသားကို သင္ခ်င္လွ်င္ ဆရာကို ဦးစြာ ျပင္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းသားကို သင္ႏိုင္ ေလာက္သည့္ ဆရာမ်ားကို ေမြးထုတ္ေပးရမည္ ျဖစ္သည္။ မလုပ္၊ မ႐ႈပ္၊ မျပဳတ္ဆိုကာ ေရွး႐ိုးစြဲတြင္ ဖက္တြယ္ခ်င္ၿပီး ေခတ္ေနာက္တြင္ ခ်န္ေနခဲ့ခ်င္သူမ်ားကို အနားယူခိုင္းရမည္။ ပညာေရးတြင္ မ်ဳိးဆက္သစ္တို႔ျဖင့္သာ ေသြးသစ္ေလာင္းျခင္း၊ အိုင္စီတီ ကြၽမ္းက်င္သူမ်ားကိုသာ ဆရာမ်ား ေနရာတြင္ အစားထိုး ခန္႔အပ္ျခင္းစသည့္ ပညာေရး ေလာက ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈကို ေတာ္လွန္ေရးအသြင္ ေဆာင္႐ြက္မွသာ ေအာင္ျမင္မည္ ျဖစ္သည္။ အိုင္စီတီျဖင့္ ပညာေရးလမ္းေၾကာင္းကိုသြားလွ်င္ အိုင္စီတီႏွင့္ လက္မတြဲခ်င္သူမ်ားကို လက္တြဲ ျဖဳတ္ခဲ့႐ုံမွတစ္ပါး အျခားမရွိေပ။
- ပညာေရးအတြက္ တာဝန္ယူထားသည့္ ပ႐ိုဂရမ္ မန္ေနဂ်ာမ်ားသည္ ဘတ္ဂ်က္ကို မည္သို႔ သုံးမည္၊ မည္မွ်သုံးမည္၊ မည္သည့္ ေနရာတြင္ သုံးမည္၊ မည္သူေတြႏွင့္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္မည္ဆိုျခင္းကို ဆုံးျဖတ္ခ်က္ မွန္ကန္ၿပီး လုပ္ေဆာင္ခ်က္ မွန္ကန္စြာျဖင့္ ေစတနာ ေရွ႕ထား အက်ဳိးမ်ားေစရန္ ႀကံေဆာင္ရေပ လိမ့္မည္။ လုပ္ကိုင္ႏိုင္သူမ်ားကို လုပ္ပိုင္ခြင့္ အျပည့္ ေပးၿပီး၊ ေအာင္ျမင္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္သူမ်ားကိုလည္း အျပည့္အဝ ခ်ီးေျမႇာက္ျခင္း ျပဳရေပလိမ့္မည္။ တာဝန္ယူထား သူက ဟိုလူ႔မယုံ၊ သည္လူ႔မယုံ စီမံခန္႔ခြဲမႈ ညံ့ဖ်င္း လွ်င္လည္း လုပ္ငန္း အေကာင္အထည္ ေပၚႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။
- ပညာေရးတြင္ အိုင္စီတီကို တပ္ဆင္ေတာ့မည္ ဆိုလွ်င္ ပညာရွင္ကို ေမြးႏိုင္ရပါလိမ့္မည္။ ဟာ့ဒ္ဝဲ ပညာရွင္၊ ေဆာ့ဖ္ဝဲ ပညာရွင္မ်ား ပညာေရး ေလာကအတြက္ သီးသန္႔ရွိရန္ လိုသည္။ ပညာေရး ဆိုင္ရာ သီးသန္႔ ဟာ့ဒ္ဝဲ ပညာရွင္၊ Network ပညာရွင္၊ ေဆာ့ဖ္ဝဲ ပညာရွင္ တို႔ျဖင့္သာ လုပ္ငန္း အေကာင္အထည္ ေပၚေစရန္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ပါ လိမ့္မည္။
အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့သည့္ အခ်က္မ်ားသည္ အိုင္စီတီျဖင့္ ပညာေရးကို ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲရန္ အၾကမ္းဖ်င္း အခ်က္မ်ားသာ ျဖစ္ပါသည္။ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈ တစ္ခုကို လုပ္ေဆာင္ရာတြင္ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲလိုစိတ္ႏွင့္ ေစတနာ တို႔ကလည္း အေရးႀကီးပါသည္။ ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္း ေခတ္တြင္ မိမိတို႔ တစ္ႏိုင္ငံတည္း ရပ္က်န္ခဲ့၍ မရႏိုင္ေပ။ တစ္ေျပးညီ ဖြံ႕ၿဖဳိးတိုးတက္ေရးဆိုသည္ အားလုံးအတြက္ အားလုံး ဝိုင္းဝန္း ေဆာင္႐ြက္ရန္ လိုသည့္အျပင္ အဂတိတရားမ်ားႏွင့္ ကင္းစင္မွသာ ဖြံ႕ၿဖဳိးတိုးတက္သည့္ ႏိုင္ငံသစ္ကို အျမန္ေရာက္မည္ဟု ထင္ပါသည္။
Written by တင္ညြန္႔
Cr=>>
ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ကြန္ပ်ဴတာ ထားေပးလိုက္႐ုံျဖင့္ တာဝန္ေက်ၿပီဟု မမွတ္ယူသင့္ပါ။ နည္းပညာကို အသုံးျပဳၿပီး သင္ၾကားမႈ၊ သင္ယူမႈ လုပ္ငန္းကို ထိေရာက္စြာ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္ေစရန္ ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ပညာလမ္းေၾကာင္းတြင္ ပညာသက္သက္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္သည့္ တစ္ဖက္ပိတ္ လမ္းေၾကာင္း ျဖင့္သြားလွ်င္လည္း မေအာင္ျမင္ႏိုင္ပါ။ ပညာေရး ဆိုသည္မွာ စီးပြားေရး၊ ႏိုင္ငံေရး၊ လူမႈေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈ အားလုံးႏွင့္ အံဝင္ခြင္က် ျဖစ္ေစရန္ ဆက္စပ္ အေကာင္ အထည္ေဖာ္ၿပီး လမ္းဖြင့္ေပးႏိုင္ရမည္ ျဖစ္သည္။
ႏိုင္ငံတြင္ မူဝါဒ ခ်မွတ္သူမ်ားက အေကာင္းဆုံး မူဝါဒမ်ား ခ်မွတ္ထားသည္ဆိုေစ ထိုမူဝါဒမ်ားကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေပးမည့္ လူေကာင္းမ်ားလည္း ရွိရမည္။ လူေတာ္လူေကာင္းမ်ားသည္ မိုးေပၚက က်မလာႏိုင္ေပ။ မိုးက်ေရႊကိုယ္မ်ား သက္သက္ျဖင့္လည္း တိုင္းျပည္ ေကာင္းစားေရး အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္မည္ မဟုတ္ေပ။ ဟာ့ဒ္ဝဲ၊ ေဆာ့ဖ္ဝဲ ပညာရွင္မ်ားသည္ ကိုယ့္ တီထြင္မႈမ်ားကို စူးစိုက္ လုပ္ေနၾကရသျဖင့္ ႏိုင္ငံေရး မူဝါဒမ်ားကို စိတ္ဝင္စားမည္ မဟုတ္ေပ။ သူတို႔ကို ပညာေရးဆိုင္ရာ မူဝါဒမ်ား ေရးဆြဲခိုင္းမည့္အစား ပညာသင္ၾကားေရးတြင္ ထိေရာက္ေစမည့္ ဟာ့ဒ္ဝဲ ဒီဇိုင္းႏွင့္ ေဆာ့ဖ္ဝဲမ်ားကို ေရးခိုင္းျခင္းက တိုင္းျပည္အတြက္ ပိုၿပီးအက်ဳိးရွိမည္ ျဖစ္သည္။
ဖြံ႕ၿဖဳိးဆဲႏိုင္ငံမ်ားသည္ စိန္ေခၚမႈ ႏွစ္ရပ္ကို အၿမဲ ရင္ဆိုင္ေနၾကရသည္။ ပထမစိန္ေခၚမႈမွာ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ ရင္းျမစ္မ်ားျဖစ္သည့္ ဟာ့ဒ္ဝဲ ပစၥည္းရရွိ သုံးစြဲႏိုင္မႈ ခက္ခဲျခင္း ျဖစ္သည္။ ဥပမာ- ကြန္ပ်ဴတာ သုံးလွ်င္ ထိေရာက္ မွန္းသိေသာ္လည္း သုံးစရာ ကြန္ပ်ဴတာဝယ္ရန္ ပိုက္ဆံ မရွိ၊ အစိုးရကလည္း စိုက္ထုတ္ သုံးစြဲမေပးႏိုင္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ေဖာင္စီးရင္း ေရငတ္ ေနၾကရသည့္ သေဘာျဖစ္သည္။ ဒုတိယစိန္ေခၚမႈမွာ မူဝါဒေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ တိုင္းျပည္တြင္း ဆုံးျဖတ္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ ရွိသူမ်ားက အနာဂတ္ကို ေမွ်ာ္မၾကည့္ႏိုင္ျခင္း၊ ပညာေရး အသုံးစရိတ္ထက္ စစ္ေရး အသုံးစရိတ္မ်ားကို ပိုသုံးေနရျခင္း၊ အနာဂတ္ ပညာေရးကို အိုင္စီတီျဖင့္ အေျခ မခ်ႏိုင္ျခင္းတို႔သည္ ဖြံ႕ၿဖဳိးဆဲ ႏိုင္ငံမ်ားအတြက္ အဓိက အားနည္းခ်က္မ်ား ျဖစ္သည္။
ဖြံ႕ၿဖဳိးဆဲ ႏိုင္ငံမ်ားရွိ မူဝါဒ ေရးဆြဲသူမ်ားသည္ ပညာေရးတြင္ အိုင္စီတီကို ထည့္သြင္း အသုံးျပဳႏိုင္ေရး အတြက္ နည္းလမ္းေပါင္းစုံ ရွာႀကံႏိုင္ရန္ လိုပါသည္။ နည္းလမ္း ရွာႀကံျခင္းအျပင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံျခင္းကလည္း လိုအပ္သည္။ ပညာေရးတြင္ အိုင္စီတီကို ထည့္သြင္း အသုံးျပဳခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ပညာေရး လမ္းေၾကာင္း ေျပာင္းသြားသည့္ ႏိုင္ငံေပါင္းမ်ားစြာ ရွိပါသည္။ ယခုမွ စတင္ လုပ္ေဆာင္ရန္ အႀကံရသူမ်ား အေနႏွင့္ ထိုႏိုင္ငံမ်ား ျဖတ္သန္းခဲ့ရသည့္ အိုင္စီတီ ပညာေရးလမ္းေၾကာင္းကို အေတြ႕အႀကံဳမ်ား ယူရန္ သြားေရာက္ ေလ့လာၿပီး ကိုယ့္ႏိုင္ငံ ကိုယ့္လူမ်ဳိးႏွင့္ လိုက္ေလ်ာ ညီေထြျဖစ္ေစႏိုင္ေသာ စနစ္မ်ားကို အတုယူ လုပ္ေဆာင္သင့္ပါသည္။ ပညာေရးတြင္ အိုင္စီတီေၾကာင့္ ေျပာင္းလဲသြားရသည့္ ႏိုင္ငံမ်ားထဲမွ ခ်ီလီႏိုင္ငံကို ဥပမာ ျပလိုပါသည္။ ခ်ီလီတြင္ “Enlaces” ဆိုသည့္ ပေရာဂ်က္ကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ၾကသည္။ Enlaces ဆိုသည္မွာ အဂၤလိပ္လို “Links” ဟု အဓိပၸာယ္ ရသည္။ အျခားႏိုင္ငံမ်ားတြင္လည္း ပေရာဂ်က္ေပါင္း မ်ားစြာရွိႏိုင္သည္။ ေလ့လာရန္လိုသည္။
ပညာျဖင့္ တည္ေဆာက္ထားေသာ လူ႔ေဘာင္ တစ္ခုကို ေႂကြးေၾကာ္ၿပီး မတည္ေဆာက္ႏိုင္ေပ။ လက္ေတြ႕ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ျခင္းျဖင့္သာ ေအာင္ျမင္ႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ “ပညာေရးျဖင့္ ေခတ္မီ ဖြံ႕ၿဖဳိးတိုးတက္ေသာ ႏိုင္ငံသစ္ဆီသို႔” စကားသည္ ၾကားေကာင္းေအာင္ ေအာ္ၿပီး လက္ေတြ႕ အေကာင္အထည္ မေဖာ္ႏိုင္သျဖင့္ ပညာေရး ေအာက္က်ေနာက္က် ျဖစ္ေနရသည္မွာ အထင္အရွား ျဖစ္ပါသည္။ ပညာေရး တိုးတက္ေအာင္ လုပ္မည္ဟု ေႂကြးေၾကာ္ၿပီး ကြန္ပ်ဴတာ မေျပာႏွင့္ ဂဏန္း ေပါင္းစက္ကိုပင္ မသုံးတတ္ေသးေသာ ဆရာမ်ားျဖင့္လည္း လမ္းေၾကာင္း တည့္ေစရန္ပင္ မနည္းႀကဳိးစား ၾကရေပ လိမ့္မည္။
ေက်ာင္းသားမ်ားကို အိုင္စီတီ အသုံးျပဳေစခ်င္လွ်င္ ဆရာမ်ားကို ဦးစြာ သင္ေပးရလိမ့္မည္။ ဆရာက ေက်ာင္းသားထက္ပိုၿပီး ကြၽမ္းက်င္မွ တပည့္ ျဖစ္သူကလည္း ႐ိုေသေလးစားမည္။ စာသင္ခန္း၊ ေက်ာင္းႏွင့္ သင္ၾကားေရး စနစ္တို႔သည္ အိုင္စီတီျဖင့္ သြက္လက္ေနေစရမည္။ ေက်ာင္းတြင္ လိုအပ္သည့္ ပညာဆိုင္ရာ ရင္းျမစ္မ်ား အားလုံးကို ရရွိႏိုင္ေစရမည္။ မိသားစု အလိုက္ ဝင္ေငြ နည္းသျဖင့္ အိုင္စီတီကို မသုံးႏိုင္လွ်င္ ေက်ာင္းက သုံးႏိုင္ေအာင္ စီစဥ္ေပးရမည္။ ေက်ာင္းသည္ ဆရာႏွင့္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းႏွင့္မိဘ၊ ေက်ာင္းႏွင့္ ေက်ာင္းသားအားလုံး အျပန္အလွန္ ခ်ိတ္ဆက္ ေပးႏိုင္သည့္ ဗဟိုဆုံရပ္ တစ္ခုျဖစ္ရန္ လိုသည္။ မိဘက ေက်ာင္းကို မလာဘဲ ဆရာႏွင့္ဆက္ဆံႏိုင္သည့္ နည္းလမ္းမ်ား ရွိပါသည္။ ေက်ာင္းသားက ေက်ာင္းသို႔ မသြားလည္း ဆရာႏွင့္ ဆက္သြယ္ ထိစပ္ႏိုင္သည့္ နည္းလမ္းမ်ား ရွိပါသည္။ ယင္းတို႔ကို အိုင္စီတီကသာ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေပးႏိုင္သည္။
အိုင္စီတီကို ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ထိေရာက္စြာ အသုံးျပဳႏိုင္ေရးအတြက္ အစိုးရ အေနျဖင့္ ပထမဦးဆုံး ထူေထာင္ေပးရမည့္ လုပ္ငန္းမွာ ကြန္ပ်ဴတာမ်ား ျဖစ္သည္။ ကြန္ပ်ဴတာၿပီးလွ်င္ အင္တာနက္ သုံးႏိုင္ခြင့္ အတြက္ လိုအပ္သည့္ လိုင္းမ်ားကို တိုးခ်ဲ႕ တပ္ဆင္ေပးရမည္။ ပညာေရးတြင္ ထိုကုန္က် စရိတ္မ်ားကို စိုက္ထုတ္ျခင္းသည္ ျပန္ရႏိုင္ကိန္း မရွိေသာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား ျဖစ္သည္ဟု ဆိုႏိုင္ေသာ္လည္း ႏိုင္ငံအနာဂတ္အတြက္ ေသခ်ာသည့္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား ျဖစ္သည္။
နည္းပညာ ပစၥည္းမ်ားသည္ ေစ်းေပါစြာ သုံးႏိုင္သည့္ အေနအထားတြင္ မရွိေသးေပ။ သုံးႏိုင္လွ်င္ အက်ဳိးရွိမွန္း သိလ်က္ ေငြေၾကး မတတ္ႏိုင္သျဖင့္ မသုံးၾကရသည့္ ႏိုင္ငံမ်ားလည္း ရွိသည္။ ပစၥည္းရွိ၊ ဆရာရွိ၊ ေက်ာင္းသားရွိၿပီး နည္းပညာမရွိ သို႔မဟုတ္ နည္းပညာ မသိသျဖင့္ မသုံးႏိုင္လွ်င္လည္း ပန္းတိုင္ေရာက္ရန္ အလွမ္းေဝးလိမ့္မည္။
ပညာေရးတြင္ အိုင္စီတီဆိုင္ရာ မူဝါဒမ်ားခ်မွတ္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရာ၌ ေရရွည္။ေရတို စီမံကိန္း မ်ားျဖင့္ အစိုးရက ေရးဆြဲေပးရသည္။ အစိုးရ ေရးဆြဲသည့္ စီမံကိန္းမ်ားသည္ စာ႐ြက္ေပၚတြင္သာရွိၿပီး လက္ေတြ႕အေကာင္အထည္မေပၚ (အေကာင္ အထည္ မေဖာ္) မည္ကို စိုးရိမ္ရပါသည္။ သတ္မွတ္ကာလတြင္ ေအာင္ျမင္မႈ ရွိရန္မွာ လိမ္ညာထားသည့္ စာရင္းဇယားမ်ားျဖင့္ အလုပ္ မျဖစ္ႏိုင္ေပ။ အိုင္စီတီကို ပညာေရးတြင္ ေပါက္ေျမာက္ ေအာင္ျမင္ေစရန္ လုပ္ေဆာင္မည္ ဆိုလွ်င္ ရလဒ္ကို ပိုင္းျဖတ္ရန္ လိုသည္။ လုပ္ငန္းအေပၚ တာဝန္ယူမည့္သူမ်ား လိုသည္။ အေကာင္အထည္ ေဖာ္သည့္ အဖြဲ႕၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ပိုင္းျဖတ္ ေဝဖန္သုံးသပ္ ႏိုင္ရမည္။ လုပ္ငန္းကို စတင္ေဆာင္႐ြက္စဥ္ ကတည္းက ယုံၾကည္ေလာက္သည့္ အဖြဲ႕အစည္း လက္အတြင္းသို႔ မအပ္လွ်င္ အသုံးျပဳရန္ သတ္မွတ္ထားသည့္ ေငြေၾကးမ်ားသည္ သဲထဲေရသြန္သလို ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။
အိုင္စီတီကို ၁၉၈၀ ျပည့္ႏွစ္ ေလာက္ကတည္းက ဖြံ႕ၿဖဳိးသည့္ ႏိုင္ငံႀကီးမ်ားသည္ ပညာေရးတြင္ အသုံးျပဳခဲ့သည္။ အထူးသျဖင့္ သူတို႔ ပညာေရးတြင္ တကၠသိုလ္ဝင္ K-12 အဆင့္ ေလာက္တြင္ အိုင္စီတီကို မျဖစ္မေန သုံးရန္ စီစဥ္ေပးခဲ့ၾကသည္။ ဖြံ႕ၿဖဳိးတိုးတက္သည့္ ႏိုင္ငံႀကီးတိုင္းတြင္ အိုင္စီတီကို တပ္ဆင္ အသုံးျပဳရာ၌ ေအာင္ျမင္သည္ဟု မေျပာႏိုင္ေပ။ မေအာင္ျမင္ရသည့္ အေၾကာင္းရင္းမ်ားကို ဆန္းစစ္ရာတြင္ ေအာက္ပါအခ်က္မ်ားကို ေတြ႕ရသည္။
ေခတ္သစ္ကို တည္ေဆာက္ရာတြင္ ကြၽမ္းက်င္မႈအသစ္မ်ား လိုအပ္ျခင္း
အိုင္စီတီသည္ လူ႔ေဘာင္ ေလာကအတြင္း မျဖစ္မေန သက္ဆင္း ဝင္ေရာက္လာခဲ့သည္။ မသုံးမျဖစ္၊ မရွိမျဖစ္ အသြင္ ေဆာင္လာေၾကာင္းလည္း ေတြ႕ရသည္။ ဥပမာ- လုပ္ငန္းခြင္၊ သင္ၾကားေရး၊ အပန္းေျဖေရး၊ က်န္းမာေရးစသည့္ ေနရာတိုင္းတြင္ အိုင္စီတီသည္ မရွိမျဖစ္ ပါဝင္လာခဲ့ရသည္။ လူသားတို႔သည္ ေခတ္သစ္တြင္ သတင္း အခ်က္အလက္မ်ားကို ရယူစားသုံးျခင္း မရွိဘဲ မရပ္တည္ႏိုင္ေပ။ လူငယ္ မ်ဳိးဆက္သစ္မ်ား အတြင္း၌လည္း ၿပဳိင္ဆိုင္မႈအား ႀကီးမားလာသည္။ သတင္း အခ်က္အလက္မ်ားကို ပိုမိုရယူ သုံးစြဲႏိုင္သူသည္သာ ေရွ႕တန္း ေရာက္လာေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ အခ်က္အလက္မ်ားမွသည္ ကြၽမ္းက်င္မႈကို ရယူႏိုင္သည္။ ကြၽမ္းက်င္မႈမွသည္ ေအာင္ျမင္မႈကို ရႏိုင္သည္။ ကြန္ပ်ဴတာႏွင့္ Network တို႔သည္ လူငယ္တို႔ မက္ေမာစြာ တမ္းတသည့္ အခ်က္အလက္မ်ားကို အျမန္ဆုံးႏွင့္ အျပည့္စုံဆုံး ျဖည့္ဆည္း ေပးႏိုင္သည့္ ေနရာမ်ား ျဖစ္လာသည္။ ပညာေရးတြင္လည္း ကြၽမ္းက်င္စြာ အသုံးျပဳႏိုင္သူ၊ သုံးခြင့္ ရွိသူမ်ားသည္ ေရွ႕တန္းသို႔ ေရာက္လာမည္သာ ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံႏွင့္ လူမ်ဳိးတိုင္းတြင္ သုံးခြင့္ရလွ်င္ ဖြံ႕ၿဖဳိးတိုးတက္မည္ကို သိလ်က္ႏွင့္ မသုံးႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ ကြာဟခ်က္မ်ား ျဖစ္ေပၚေနရသည္။ နည္းပညာ အသစ္မ်ားကို မျပတ္ေဖာ္ေဆာင္ေနသည့္ ကာလတြင္ သုံးႏိုင္သူ အသစ္မ်ားကိုလည္း တိုးပြားေစရန္ ႀကံေဆာင္ႏိုင္ရမည္ ျဖစ္သည္။ထုတ္လုပ္မႈ တိုးျမႇင့္ျခင္း
ေက်ာင္းဆိုသည္မွာ သတင္း အခ်က္အလက္မ်ားႏွင့္ အသိပညာမ်ားကို ရယူႏိုင္ေသာ ေနရာ၊ လႊဲ ေျပာင္းေပးႏိုင္သည့္ ေနရာတစ္ေနရာ ျဖစ္ရမည္။ ပညာေရးတြင္ အတန္းတိုင္း၊ အဆင့္တိုင္း၊ ဌာနတိုင္း၊ ေနရာတိုင္း အိုင္စီတီကို သုံးစြဲခြင့္ရွိရန္ ႀကံေဆာင္ေပးရမည္။ အိုင္စီတီသည္ အေျခခံက်သည့္ လက္နက္တစ္ခု ျဖစ္ေနရမည္။ မူလတန္း ေက်ာင္းေလးမွသည္ ဝန္ႀကီးဌာန အဆင့္အထိ အိုင္စီတီကို အသုံးျပဳႏိုင္မွသာလွ်င္ အခ်ဳိးညီ တိုးတက္ႏိုင္မည္။ ေအာက္ေျခက ကားၿပီး အထက္က ႐ွဴးသြားသည့္ ပိရမစ္ကဲ့သို႔ မျဖစ္ေရး၊ ပိရမစ္ ေဇာက္ထိုး မျဖစ္ေရးအတြက္ တိုးတက္မႈကို အခ်ဳိးညီစြာ လုပ္ေဆာင္ ရန္လိုသည္။အရည္အေသြး မီသည့္သင္ယူေရးကို ရွာေဖြျခင္း
ေက်ာင္းမ်ားတြင္ လက္ရွိ သင္ၾကားသင္ယူမႈ အားလုံးကို ပုံစံေျပာင္းရေပလိမ့္မည္။ ပိုမို ထိေရာက္သည့္ သင္ၾကားသင္ယူမႈမ်ဳိး ျဖစ္ေစရန္၊ ဘဝတစ္သက္တာ ပညာရွာႏိုင္သည့္ ပုံစံမ်ဳိး ျဖစ္ေစရန္ႏွင့္ မိမိကိုယ္ကိုယ္ အားကိုးလိုသည့္ သင္ယူသူမ်ား ျဖစ္ေစရန္ ေျပာင္းလဲ ျပဳျပင္ေပးရမည္။ အိုင္စီတီ ဆိုသည္မွာ ဘက္စုံသုံးႏိုင္သည့္ လက္နက္တစ္ခု ျဖစ္သည္။ စာသင္ခန္း၊ စာၾကည့္တိုက္ႏွင့္ ဆရာမ်ား က႑အားလုံးကို အိုင္စီတီက ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲႏိုင္စြမ္း ရွိရမည္။ အထိေရာက္ဆုံးႏွင့္ အျမန္ဆုံး သက္ေရာက္မႈ ရွိႏိုင္သျဖင့္ ထိုလက္နက္ကို တပ္ဆင္ရန္ ႀကံေဆာင္ေနၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ခ်ီလီႏိုင္ငံတြင္ အိုင္စီတီကို ပညာေရးတြင္ အသုံးျပဳႏိုင္ရန္အတြက္ Enlaces စီမံကိန္းျဖင့္ အေကာင္ အထည္ ေဖာ္ခဲ့ေၾကာင္း အထက္တြင္ ဆိုခဲ့ပါသည္။
Enlaces စီမံကိန္းကို ၾကည့္ၿပီး ပညာေရးတြင္ အိုင္စီတီျဖင့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမည္ဆိုပါက-
- ပညာေရးတြင္ ေအာက္ေျခမွ အထက္အားလုံးကို တစ္ၿပဳိင္တည္း ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲျခင္း၊ သင္႐ိုး ညႊန္းတမ္းမ်ားကို အိုင္စီတီ အေျခခံၿပီး ျပန္လည္ ျပဳျပင္ ေရးဆြဲျခင္း၊ ေက်ာင္းအုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ စီမံခန္႔ခြဲေရး အတြက္ ကြၽမ္းက်င္ ပညာရွင္မ်ား ငွားရမ္းျခင္း၊ ဆရာမ်ားကို အိုင္စီတီ သင္တန္းမ်ားေပးျခင္း၊ စာသင္ခန္း အတြင္း အိုင္စီတီ သုံးရန္ ေလ့က်င့္ေပးျခင္း
- စာသင္ခန္း တစ္ခန္းလွ်င္ ေက်ာင္းသား ၄၀ မွ ၅၀ အထိ လက္ရွိ သင္ေနရသျဖင့္ ထိေရာက္မႈ မရွိႏိုင္ေပ။ သင္ၾကားခ်ိန္ကိုလည္း တိုးျမႇင့္ၿပီး အိုင္စီတီကို ေလ့က်င့္ေပးရန္ အခ်ိန္မရွိ။ ထိုအားနည္းခ်က္မ်ားကို ျပဳျပင္ရန္ လိုအပ္ျခင္း၊ ဆရာေက်ာင္းသား၊ စာသင္ခန္း အခ်ဳိးမ်ားကို ေလွ်ာ့ခ်ရန္ လိုျခင္း
- ေက်ာင္းသားကို သင္ခ်င္လွ်င္ ဆရာကို ဦးစြာ ျပင္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းသားကို သင္ႏိုင္ ေလာက္သည့္ ဆရာမ်ားကို ေမြးထုတ္ေပးရမည္ ျဖစ္သည္။ မလုပ္၊ မ႐ႈပ္၊ မျပဳတ္ဆိုကာ ေရွး႐ိုးစြဲတြင္ ဖက္တြယ္ခ်င္ၿပီး ေခတ္ေနာက္တြင္ ခ်န္ေနခဲ့ခ်င္သူမ်ားကို အနားယူခိုင္းရမည္။ ပညာေရးတြင္ မ်ဳိးဆက္သစ္တို႔ျဖင့္သာ ေသြးသစ္ေလာင္းျခင္း၊ အိုင္စီတီ ကြၽမ္းက်င္သူမ်ားကိုသာ ဆရာမ်ား ေနရာတြင္ အစားထိုး ခန္႔အပ္ျခင္းစသည့္ ပညာေရး ေလာက ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈကို ေတာ္လွန္ေရးအသြင္ ေဆာင္႐ြက္မွသာ ေအာင္ျမင္မည္ ျဖစ္သည္။ အိုင္စီတီျဖင့္ ပညာေရးလမ္းေၾကာင္းကိုသြားလွ်င္ အိုင္စီတီႏွင့္ လက္မတြဲခ်င္သူမ်ားကို လက္တြဲ ျဖဳတ္ခဲ့႐ုံမွတစ္ပါး အျခားမရွိေပ။
- ပညာေရးအတြက္ တာဝန္ယူထားသည့္ ပ႐ိုဂရမ္ မန္ေနဂ်ာမ်ားသည္ ဘတ္ဂ်က္ကို မည္သို႔ သုံးမည္၊ မည္မွ်သုံးမည္၊ မည္သည့္ ေနရာတြင္ သုံးမည္၊ မည္သူေတြႏွင့္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္မည္ဆိုျခင္းကို ဆုံးျဖတ္ခ်က္ မွန္ကန္ၿပီး လုပ္ေဆာင္ခ်က္ မွန္ကန္စြာျဖင့္ ေစတနာ ေရွ႕ထား အက်ဳိးမ်ားေစရန္ ႀကံေဆာင္ရေပ လိမ့္မည္။ လုပ္ကိုင္ႏိုင္သူမ်ားကို လုပ္ပိုင္ခြင့္ အျပည့္ ေပးၿပီး၊ ေအာင္ျမင္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္သူမ်ားကိုလည္း အျပည့္အဝ ခ်ီးေျမႇာက္ျခင္း ျပဳရေပလိမ့္မည္။ တာဝန္ယူထား သူက ဟိုလူ႔မယုံ၊ သည္လူ႔မယုံ စီမံခန္႔ခြဲမႈ ညံ့ဖ်င္း လွ်င္လည္း လုပ္ငန္း အေကာင္အထည္ ေပၚႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။
- ပညာေရးတြင္ အိုင္စီတီကို တပ္ဆင္ေတာ့မည္ ဆိုလွ်င္ ပညာရွင္ကို ေမြးႏိုင္ရပါလိမ့္မည္။ ဟာ့ဒ္ဝဲ ပညာရွင္၊ ေဆာ့ဖ္ဝဲ ပညာရွင္မ်ား ပညာေရး ေလာကအတြက္ သီးသန္႔ရွိရန္ လိုသည္။ ပညာေရး ဆိုင္ရာ သီးသန္႔ ဟာ့ဒ္ဝဲ ပညာရွင္၊ Network ပညာရွင္၊ ေဆာ့ဖ္ဝဲ ပညာရွင္ တို႔ျဖင့္သာ လုပ္ငန္း အေကာင္အထည္ ေပၚေစရန္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ပါ လိမ့္မည္။
အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့သည့္ အခ်က္မ်ားသည္ အိုင္စီတီျဖင့္ ပညာေရးကို ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲရန္ အၾကမ္းဖ်င္း အခ်က္မ်ားသာ ျဖစ္ပါသည္။ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈ တစ္ခုကို လုပ္ေဆာင္ရာတြင္ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲလိုစိတ္ႏွင့္ ေစတနာ တို႔ကလည္း အေရးႀကီးပါသည္။ ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္း ေခတ္တြင္ မိမိတို႔ တစ္ႏိုင္ငံတည္း ရပ္က်န္ခဲ့၍ မရႏိုင္ေပ။ တစ္ေျပးညီ ဖြံ႕ၿဖဳိးတိုးတက္ေရးဆိုသည္ အားလုံးအတြက္ အားလုံး ဝိုင္းဝန္း ေဆာင္႐ြက္ရန္ လိုသည့္အျပင္ အဂတိတရားမ်ားႏွင့္ ကင္းစင္မွသာ ဖြံ႕ၿဖဳိးတိုးတက္သည့္ ႏိုင္ငံသစ္ကို အျမန္ေရာက္မည္ဟု ထင္ပါသည္။
Written by တင္ညြန္႔
Cr=>>
No comments:
Post a Comment