သွ်မ္းျပည္အစိုးရဝင္ေငြအတြက္ထိုင္းနယ္စပ္တာခ်ီ လိတ္-မယ္ဆိုင္ ခ်စ္ျကည္ေရးေခ်ာင္းကူးတံတား၌ သြင္းကုန္အေပၚ အခြန္စတင္ေကာက္ခံေနမႈအား ကုန္သည္မ်ား ျငီးျငူေနေျကာင္း ေတာင္ျကီး တာခ်ီ လိတ္ ကုန္သည္တဦးကေျပာသည္။
ထိုင္းျမန္မာခ်စ္ျကည္ေရးအမွတ္ ၁ တံတား
“က်မတို့ကို တာခ်ီလိတ္တံတားမွာ အခြန္ေကာက္ေနတာ ဌာနဆိုင္ရာ အမ်ားျကီးဘဲ။ အမ်ားစုကေတာ့တရားဝင္ မဟုတ္ ဘူး။ ဒါေပမယ့္ ေပးမွ ေကြ်းမွ ျဖတ္သန္းခြင့္ရတာေလ။ က်မတို့ သွ်မ္းျပည္အစိုးရအတြက္ ေပးဖို့ေတာ့ ဝန္မေလးဘူး။ ဒါေပမယ့္ တရားမဝင္ဘဲေပးရတဲ့ ေဒသခံအဖြဲ့အစည္းကိုေတာ့ တင္းက်ပ္ဖယ္ရွား ေပးဖို့ေတာ့ ေတာင္းဆိုခ်င္တာေပါ့” ဟု ေတာင္ျကီးကုန္ သည္ ပီနန္းပီးကေျပာသည္။
သြင္းကုန္တန္ဖိုး၏ ၃ ရာခိုင္နႈန္းကို သွ်မ္းျပည္အစိုးရဝင္ေငြအျဖစ္ အခြန္ေကာက္ခံမည္ျဖစ္ေျကာင္း မယ္ဆိုင္ ခ်စ္ျကည္ေရး တံတားအမွတ္ ၁ ကယခုလဆန္းပိုင္းက ေျကျငာကာ ေကာက္ခံခဲ့ေျကာင္း သိရသည္။
သို့ေသာ္ အဆိုပါအမွတ္ ၁ တံတား၌ ပို့ကုန္ခြန္အေပၚ ေကာက္ခံျခင္းမရွိေသးေသာ္လည္း တံတားအမွတ္ ၂ ၌ မူ ျပည္ေထာင္ စုအစိုးရအတြက္ ပို့ကုန္စည္းျကပ္ခြန္ေကာက္ခံ ရန္ရွိသည္ဟုလည္း တာခ်ီလိတ္ေဒသခံအမ်ိုးသား တဦးကေျပာသည္။
“ ပို့ကုန္စည္းျကပ္ခြန္ ဘယ္ေလာက္ေကာက္လဲဆိုတာေတာ့ က်ေနာ္တို့မသိရေသးဘူး။ သြင္းကုန္ကိုေတာ့ ၃ ရာခိုင္နႈန္း ေကာက္တယ္။ ကိုယ့္ျပည္နယ္ဝင္ေငြအတြက္ေတာ့ ကုန္သည္ေတြကမျငိုျငင္ဘူး။ သို့ေပမယ့္အဲဒီမွာ အျမဲတမ္းေစာင့္ ေကာက္ ေနတာက ရဲ၊ လဝက၊ အေကာက္ခြန္၊ နတလ၊ စ သံုးလံုး အပါအဝင္ဌာနေပါင္း စံုဘဲ။ ဆိုေတာ့အဲဒီအတြက္ ေပးရတာနဲ့ ကုန္သည္ေတြအတြက္ မကိုက္ဘူးေပါ့ေနာ္” ဟုလည္း ဆို၏။
ထိုင္းျမန္မာခ်စ္ျကည္ေရးအမွတ္ ၂ တံတား
တာခ်ီလိတ္တံတား၌ ကုန္စည္တန္ဖိုး၏ ၃ ရာခိုင္နႈန္း အခြန္မေပးသြင္းရပါက က်ိုင္းတံု၌ ၄ ရာခိုင္နႈန္း ေပးသြင္း ရန္ သို့မဟုတ္ လြယ္လင္၌ ၅ ရာခိုင္နႈန္းေပးသြင္းရန္ အခြင့္အေရးေပးထားျပီး ေတာင္ျကီးေရာက္သြားေသာ ကုန္စည္မ်ား တေနရာမွ်အခြန္မေပးသြင္းခဲ့ရပါက သွ်မ္းျပည္အစိုးရက သိမ္းယူမည္ဟု စည္းကမ္းခ်က္၌ပါရွိ ေျကာင္း တာခ်ီလိတ္ရွိ နိုင္ငံေရးပါတီတခု၏ အမတ္တဦးကေျပာသည္။
“ လက္ဆြဲအိပ္ေလးေတြေလာက္ေတာ့မေပးရဘူးေပါ့။ လက္ဆြဲအိပ္ထက္မ်ားရင္ေတာ့ ဂိတ္မွာဝင္မေပးခ်င္ရင္ အာဏာပိုင္ ေတြခ်ထားတဲ့ ဆိုက္ကား၊ ဆြဲလွည္းကိုငွားျပီးတင္ရတယ္။ ကိုယ့္အစီအစဉ္နဲ့ကိုယ္သယ္ခ်င္လို့မရဘူး” ဟုလည္း ပီနန္းပီး ကေျပာသည္။
လာမည့္ နိုဝင္ဘာလ တြဲဖက္ခ်ုပ္ကိုင္မႈ ၆ လ ျပီးဆံုးပါက သွ်မ္းျပည္အစိုးရအေနျဖင့္ ကိုယ္ထူကိုယ္ထနည္းျဖင့္ မိမိျပည္ နယ္၊ ေဒသဖြံ့ျဖိုးေရး လုပ္ေဆာင္ဖို့ ရံပံုေငြနွင့္ပါတ္သက္သည့္အေျကာင္းအခ်က္မ်ား၊အခြန္ေကာက္ခံမႈ စနစ္၊ ျပည္နယ္ အစိုးရအား ခြဲေဝေပးမည့္ရာခိုင္နႈန္း (ဥပမာ မူဆယ္ ၁၀၅ မိုင္ဂိတ္နွင့္ တာခ်ီလိတ္ မယ့္ဆိုင္ ဂိတ္မွ အေကာက္ခြန္မ်ား) လူထုပိုင္လယ္ယာမ်ားအား ပိုင္ဆိုင္မႈဂရမ္လုပ္ေပးျခင္းစသည္တို့ကိုအေကာင္အထည္ ေဖာ္လုပ္ေဆာင္သြားမည္ျဖစ္ ေျကာင္း က်ားျဖူပါတီ၏ ျပည္သူ့လွြတ္ေတာ္အမတ္တဦးကသွ်မ္းသံေတာ္ဆင့္အား ေျပာျပသည္။
ဩဂတ္စ္လကစတင္သည့္ ဒုတိယအျကိမ္လွြတ္ေတာ္အစည္းအေဝးမွာ လာမည့္နိုဝင္ဘာလ ပထမပတ္အထိ ကူးသြားနိုင္ ဖြယ္ရွိ ေျကာင္း သွ်မ္းအမတ္တဦးကလည္းေျပာသည္။
ထိုင္းျမန္မာခ်စ္ျကည္ေရးအမွတ္ ၁ တံတား
“က်မတို့ကို တာခ်ီလိတ္တံတားမွာ အခြန္ေကာက္ေနတာ ဌာနဆိုင္ရာ အမ်ားျကီးဘဲ။ အမ်ားစုကေတာ့တရားဝင္ မဟုတ္ ဘူး။ ဒါေပမယ့္ ေပးမွ ေကြ်းမွ ျဖတ္သန္းခြင့္ရတာေလ။ က်မတို့ သွ်မ္းျပည္အစိုးရအတြက္ ေပးဖို့ေတာ့ ဝန္မေလးဘူး။ ဒါေပမယ့္ တရားမဝင္ဘဲေပးရတဲ့ ေဒသခံအဖြဲ့အစည္းကိုေတာ့ တင္းက်ပ္ဖယ္ရွား ေပးဖို့ေတာ့ ေတာင္းဆိုခ်င္တာေပါ့” ဟု ေတာင္ျကီးကုန္ သည္ ပီနန္းပီးကေျပာသည္။
သြင္းကုန္တန္ဖိုး၏ ၃ ရာခိုင္နႈန္းကို သွ်မ္းျပည္အစိုးရဝင္ေငြအျဖစ္ အခြန္ေကာက္ခံမည္ျဖစ္ေျကာင္း မယ္ဆိုင္ ခ်စ္ျကည္ေရး တံတားအမွတ္ ၁ ကယခုလဆန္းပိုင္းက ေျကျငာကာ ေကာက္ခံခဲ့ေျကာင္း သိရသည္။
သို့ေသာ္ အဆိုပါအမွတ္ ၁ တံတား၌ ပို့ကုန္ခြန္အေပၚ ေကာက္ခံျခင္းမရွိေသးေသာ္လည္း တံတားအမွတ္ ၂ ၌ မူ ျပည္ေထာင္ စုအစိုးရအတြက္ ပို့ကုန္စည္းျကပ္ခြန္ေကာက္ခံ ရန္ရွိသည္ဟုလည္း တာခ်ီလိတ္ေဒသခံအမ်ိုးသား တဦးကေျပာသည္။
“ ပို့ကုန္စည္းျကပ္ခြန္ ဘယ္ေလာက္ေကာက္လဲဆိုတာေတာ့ က်ေနာ္တို့မသိရေသးဘူး။ သြင္းကုန္ကိုေတာ့ ၃ ရာခိုင္နႈန္း ေကာက္တယ္။ ကိုယ့္ျပည္နယ္ဝင္ေငြအတြက္ေတာ့ ကုန္သည္ေတြကမျငိုျငင္ဘူး။ သို့ေပမယ့္အဲဒီမွာ အျမဲတမ္းေစာင့္ ေကာက္ ေနတာက ရဲ၊ လဝက၊ အေကာက္ခြန္၊ နတလ၊ စ သံုးလံုး အပါအဝင္ဌာနေပါင္း စံုဘဲ။ ဆိုေတာ့အဲဒီအတြက္ ေပးရတာနဲ့ ကုန္သည္ေတြအတြက္ မကိုက္ဘူးေပါ့ေနာ္” ဟုလည္း ဆို၏။
ထိုင္းျမန္မာခ်စ္ျကည္ေရးအမွတ္ ၂ တံတား
တာခ်ီလိတ္တံတား၌ ကုန္စည္တန္ဖိုး၏ ၃ ရာခိုင္နႈန္း အခြန္မေပးသြင္းရပါက က်ိုင္းတံု၌ ၄ ရာခိုင္နႈန္း ေပးသြင္း ရန္ သို့မဟုတ္ လြယ္လင္၌ ၅ ရာခိုင္နႈန္းေပးသြင္းရန္ အခြင့္အေရးေပးထားျပီး ေတာင္ျကီးေရာက္သြားေသာ ကုန္စည္မ်ား တေနရာမွ်အခြန္မေပးသြင္းခဲ့ရပါက သွ်မ္းျပည္အစိုးရက သိမ္းယူမည္ဟု စည္းကမ္းခ်က္၌ပါရွိ ေျကာင္း တာခ်ီလိတ္ရွိ နိုင္ငံေရးပါတီတခု၏ အမတ္တဦးကေျပာသည္။
“ လက္ဆြဲအိပ္ေလးေတြေလာက္ေတာ့မေပးရဘူးေပါ့။ လက္ဆြဲအိပ္ထက္မ်ားရင္ေတာ့ ဂိတ္မွာဝင္မေပးခ်င္ရင္ အာဏာပိုင္ ေတြခ်ထားတဲ့ ဆိုက္ကား၊ ဆြဲလွည္းကိုငွားျပီးတင္ရတယ္။ ကိုယ့္အစီအစဉ္နဲ့ကိုယ္သယ္ခ်င္လို့မရဘူး” ဟုလည္း ပီနန္းပီး ကေျပာသည္။
လာမည့္ နိုဝင္ဘာလ တြဲဖက္ခ်ုပ္ကိုင္မႈ ၆ လ ျပီးဆံုးပါက သွ်မ္းျပည္အစိုးရအေနျဖင့္ ကိုယ္ထူကိုယ္ထနည္းျဖင့္ မိမိျပည္ နယ္၊ ေဒသဖြံ့ျဖိုးေရး လုပ္ေဆာင္ဖို့ ရံပံုေငြနွင့္ပါတ္သက္သည့္အေျကာင္းအခ်က္မ်ား၊အခြန္ေကာက္ခံမႈ စနစ္၊ ျပည္နယ္ အစိုးရအား ခြဲေဝေပးမည့္ရာခိုင္နႈန္း (ဥပမာ မူဆယ္ ၁၀၅ မိုင္ဂိတ္နွင့္ တာခ်ီလိတ္ မယ့္ဆိုင္ ဂိတ္မွ အေကာက္ခြန္မ်ား) လူထုပိုင္လယ္ယာမ်ားအား ပိုင္ဆိုင္မႈဂရမ္လုပ္ေပးျခင္းစသည္တို့ကိုအေကာင္အထည္ ေဖာ္လုပ္ေဆာင္သြားမည္ျဖစ္ ေျကာင္း က်ားျဖူပါတီ၏ ျပည္သူ့လွြတ္ေတာ္အမတ္တဦးကသွ်မ္းသံေတာ္ဆင့္အား ေျပာျပသည္။
ဩဂတ္စ္လကစတင္သည့္ ဒုတိယအျကိမ္လွြတ္ေတာ္အစည္းအေဝးမွာ လာမည့္နိုဝင္ဘာလ ပထမပတ္အထိ ကူးသြားနိုင္ ဖြယ္ရွိ ေျကာင္း သွ်မ္းအမတ္တဦးကလည္းေျပာသည္။
0 comments ::
စာဖတ္သူေတြရဲ့ ေျပာေရးဆိုခြင့္ ... !